Lagi Kes Curi Sarang Burung Layang-Layang Madai Kunak

<

Gambar Sekadar Hiasan

KUNAK: Seorang Pakistan ditahan kerana gagal mengemukakan dokumen pengenalan dan lesen memandu dan cuba menyogok seorang anggota polis trafik dengan RM50 dibenarkan untuk turun tanpa skot.

Ketua Polis Daerah Kunak, Superintendan M Nasaruddin M Nasir dalam satu kenyataan hari ini mendedahkan suspek berusia 21 tahun itu ditahan di Jalan Kampung Sungai Atas kira-kira pukul 7 malam.

Nasaruddin berkata, sebuah pasukan polis, ketika dalam rondaan, menghentikan suspek yang menunggang motosikal Honda EX-5. Semasa pemeriksaan, suspek gagal mengemukakan dokumen dan lesen pengenalannya.

"Semasa pemeriksaan, suspek mengeluarkan nota RM50 dan menawarkannya sebagai rasuah kepada anggota polis trafik, yang menolak dan memberi amaran kepada suspek untuk tidak memaksa beliau. Suspek terus mengadukan anggota polis untuk menerima rasuah itu kerana dia mahu dibebaskan, "katanya, sambil menambah suspek kemudian ditangkap dan dibawa ke ibu pejabat polis Kunak untuk tindakan lanjut.

Nasaruddin berkata kes itu dikelaskan mengikut Seksyen 17 (b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan suspek akan diserahkan kepada SPRM untuk tindakan lanjut.

Polis JUGA menangkap dua lelaki tempatan kerana merampas 30 kilogram sarang burung bernilai RM26,000 di Gua Madai pada hari Sabtu.

Beliau berkata seorang lelaki tempatan telah membuat laporan polis selepas menerima panggilan telefon dari pekerjanya kira-kira pukul 4.30 petang memaklumkan kepadanya bahawa lima orang lelaki itu telah menghampirinya dan memegang pisau di leher dan pinggangnya. Lima orang kemudian mengoyakkan sungkup yang mengandungi sarang burung dan merampasnya sebelum melarikan diri dari tempat kejadian.

"Pasukan polis dari bahagian siasatan jenayah menangkap salah seorang suspek kira-kira jam 8.30 malam pada hari yang sama di Kampung Dasar Baru.

"Suspek yang lain kemudian menyerahkan dirinya ke ibu pejabat polis Kunak. Kedua-dua mereka kemudian dipegang untuk tindakan lanjut, "katanya.

Nasaruddin menambah kes itu akan disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.


EmoticonEmoticon