Cara Melihat Secara Live Keadaan Masjidil Haram Makkah 24 Jam Setiap Hari

<

Kepada umat islam yang belum berkemampuan untuk ke tanah suci Makkah dan pada yang merindui Baitullah tanah Suci Allah boleh lah menonton secara live keadaan Masjidil Haram Makkah 24 Jam Setiap Hari melalui youtube Makkah Live





Sedikit Mengenai Makkah

Makkah menempatkan Masjid al-Haram, masjid terbesar di dunia. Masjid ini mengelilingi Ka'bah, yang Islam berpaling ke arah sambil menawarkan solat setiap hari. Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Haram atau Grand.



Seperti yang dinyatakan di atas, kerana permusuhan Wahabi untuk penghormatan yang dibayar kepada bangunan-bangunan bersejarah dan agama, Mekah telah kehilangan sebahagian besar daripada warisan dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan beberapa bangunan dari 1500 tahun yang lalu telah terselamat pemerintahan Saudi.



Pengembangan bandar adalah berterusan dan termasuk pembinaan 601 m (1,972 kaki) tinggi Abraj Al Bait Towers di seberang jalan dari Masjid al-Haram.  Menara-menara adalah bangunan tertinggi di ketiga di dunia apabila siap pada tahun 2012. Pembinaan menara melibatkan perobohan Kubu Ajyad, yang seterusnya mencetuskan pertikaian antara Turki dan Arab Saudi.

 Telaga Zamzam adalah rumah kepada mata air yang terkenal. The Qishla Mekah adalah istana Uthmaniyyah menghadapi Masjidil Haram dan mempertahankan bandar daripada serangan. Walau bagaimanapun, kerajaan Arab dikeluarkan struktur untuk memberi ruang untuk hotel dan bangunan perniagaan berhampiran dengan Masjidil Haram.  Hira sebuah gua berhampiran Mekah, di atas gunung yang dinamakan Jabal Al-Nur di rantau Tihamah yang masa kini Arab Saudi. Ia terkenal sebagai lokasi di mana Muhammad menerima wahyu pertama dari Allah melalui malaikat Jibril, juga dikenali sebagai Gabriel kepada Kristian.

Makkah seperti yang dilihat dari Stesen Angkasa Antarabangsa.

The Gate Quran

Al-Quran Gate, yang terletak di Jeddah-Makkah Highway, menandakan sempadan kawasan di mana orang bukan Islam adalah dilarang untuk masuk. Ia adalah pintu masuk ke Makkah dan tempat kelahiran Muhammad. pintu ini telah direka pada tahun 1979 oleh seorang arkitek Mesir, Samir Elabd, untuk Pusat IDEA firma seni bina. Struktur ini adalah bahawa sebuah buku, yang mewakili al-Quran, duduk di atas rehal, atau pemegang buku.

Sumber kredit : Wikipedia


EmoticonEmoticon